Till innehåll
Pågående

Renovering av kajer och dykdalber

Skeppsholmen och Kastellholmen är en unik skärgårdsmiljö mitt i Stockholm och en maritim oas för konst, kultur och rekreation. Nuvarande renovering är en större satsning där kajkonstruktionen byggs för att hålla i cirka 80–100 år. 

De sista två etapperna av renoveringen beräknas påbörjas hösten 2025. Under renoveringen kan ett visst mått av buller inte uteslutas men vi gör vad vi kan för att minska bullret. Det kommer endast att förekomma vardagar under kontorstid.

Läs mer om projektet

Kontakt

Daniel Lervik
Projektledare
010-478 76 02
daniel.lervik@sfv.se

Hanna Wistrand
Biträdande projektledare
010-478 74 92
hanna.wistrand@sfv.se

Maria Lundkvist
Projektägare
010-478 72 16
maria.lundkvist@sfv.se

Bättre tillgänglighet runt holmen

Undersökningar av kajerna 2015 visade att de norra och östra kajerna behöver renoveras igen. Senast de renoverades var 1995–1999. Nuvarande renovering är en större satsning där kajkonstruktionen byggs för att hålla i cirka 80–100 år. Trädäcket kommer att behöva bytas oftare men det är en mindre underhållsåtgärd. Efter renoveringen kommer kajerna bli säkrare och promenadvägen runt holmen blir bättre ur tillgänglighetsaspekt. Samtidigt är det viktigt att vi bevarar historiska och estetiska värden.

Etappvis renovering

Renoveringen genomförs i fyra etapper och startade 2017. Den första etappen (från Kastellholmen fram till färjeläget) blev klar våren 2018. Etapp två blev klar under 2020. Den omfattade kajen från Djurgårdsfärjans färjeläge nästan ända fram till Slupskjulsvägen. 

Produktionen för etapp tre är planerade att påbörjas hösten 2025 och etapp fyra kommer att projekteras samtidigt som etapp 3 är i produktion. Etapp tre går fram till styckekranen och etapp fyra hela kajsträckan bort till Skeppsholmsbron. 

Foto: Victor Frosteryd

Flottbas på 1600-talet

På 1600-talet lät drottning Kristina flytta flottans båtvarv och flottbas till Skeppsholmen. På den nordöstra sidan sluttade berget då brant ned i vattnet och båtar och fartyg förtöjdes i berget och vid dykdalber (förtöjningspålar i vattnet). Under 1700-talet rätades Skeppsholmens naturliga strandlinje ut genom utfyllnader och kajanläggningar.

Basen för flottan gjorde att holmarna länge var en hemlig värld, som få hade tillträde till, men i dag står den öppen för dig att upptäcka.

I stort sett allt du ser på Skepps- och Kastellholmen i dag är marinhistoria. Den började på 1640-talet då holmarna blev örlogsbas för flottans krigsfartyg - en förutsättning för stormakten Sverige, som hade provinser runt Östersjön och en lång kust att försvara. Basen för flottan gjorde att holmarna länge var en hemlig värld, som få hade tillträde till, men i dag står den öppen för dig att upptäcka.

Foto: Victor Frosteryd

Foto: Victor Frosteryd

Sjökarteverket på Skeppsholmen. Klassicistisk trevåningsbyggnad med många fönster. Några gäss vilar i gräset. Sommar och grönska.
Fastighet

Skeppsholmen och Kastellholmen

Mitt inne i centrala Stockholm finns två skärgårdsöar som på ett nästan mirakulöst sätt undgått att exploateras. Det är Skeppsholmen och Kastellholmen - två grönskande lummiga öar mitt i den brusande miljonstaden.

Skeppsholmen och Kastellholmen