Till innehåll
Till Kulturvärden startsida

Kulturvärden 3, 2025

Portaler som talar

Från Vasatidens praktfulla portaler till 1900-talets utsmyckade bankpalats. Fastigheternas stenportaler är tysta vittnen som på ett lekfullt och konstnärligt sätt berättar om vem som bodde i husen och vilka funktioner de hade i samhället.

Text Hélène Hanes

Hur många gånger har vi inte passerat en husfasad utan att titta upp från gatan? Vi går rakt fram, skyndar vidare dit vi ska. Men om vi börjar titta upp på husfasaderna, oavsett vilken stad vi befinner oss i, så kan vi hitta en värld av skulpterad sten, utsmyckningar i fasader som gör en stadspromenad både rikare och roligare.

Det var en viktig uppgift för stenhuggare att utforma sten och pryda byggherrens byggnad. Många betydande stenhuggare kom från Nederländerna och Tyskland för att på 1600-talet undgå religionsförföljelser och efterverkningarna av 30-åriga kriget i Europa. De utländska stenhuggarna stod för konstnärlig förnyelse och representerade det mest moderna inom skulptur och dekorativ konst. Det var något som såväl kungar som adelsmän ville få ta del av.

Alla hade inte råd att utforma praktfulla portaler. På 1500-talet var det i första hand kungarna som beställde kungliga gravvårdar och portaler till de kungliga slotten.

Portalerna var en del i att uttrycka makt och status.

Hélène Hanes, kulturmiljöspecialist

På Kalmar och Vadstena slott finns fina exempel på renässansportaler som visar ett formspråk inspirerat av antikens former och uttryck. Vadstena slott var vid sitt uppförande en modern renässansbyggnad. Det finns flera portaler både inne på borggården och ut mot sjösidan, men den som betraktas som den främsta är ytterportalen mot sjösidan från 1563. 

Den rundbågiga öppningen omges av räfflade kolonner på höga plintar, även kallat postament. Kolonnerna bär upp ett bjälklag och i det finns bilder av oxkranier och runda skivor. Två lejon bär upp vapentavlan som tillhör hertig Magnus vapen. Vapentavlorna hade sina heraldiska färger och var ursprungligen bemålade. 

Portalerna var en del i att uttrycka makt och status. För Vasakungarna var detta särskilt viktigt: att visa upp att de var jämbördiga med de europeiska kungahusen. I Sverige blev renässansen en stil som återfinns på många av Vasaslotten men den blev också svensk, lite kärvare och mer återhållen än ute i Europa. 

På Örebro slott finns en dubbelportal inne på borggården, ett av de främsta skulpturverk som finns bevarat i Örebro. Slottet omgestaltades av kung Johan III och han gav nederländaren Hercules Mida uppdraget. Portalen, som stod klar 1584, följer renässansens formspråk med bandade kolonner och trekantsfrontoner. Den är ganska grov i sin utformning men infogad i muren på ett smart sätt.

Ytterportalen på Vadstena slott. Foto Bert Leandersson

Dubbelportalen i Örebro slott. Foto SFV/Kungliga byggnadsstyrelsen

Portalen på Torstenssonska palatset i Stockholm. Foto Peter Steen

På 1600-talet var det främst adelsmännen som med sina palatsbyggen bidrog till en stenhuggarkonst på hög nivå och det sker en förskjutning från kungamaktens slottsbyggen till adelsmännens ståtliga palats. Adelsmännen kom hem med stora rikedomar från kriget i Europa och krigsadeln kunde manifestera sin makt och rikedom genom kostsamma palatsbyggen. Även borgerskapet i städerna började visa upp sina nya stenhus med skulpterade portaler.

Under 1600-talet är sandsten från Gotland en återkommande sten i portaler. Den var lätt att hugga och det gick att få fram former som var djupare i dimensionerna jämfört med kalkstenen. Ofta förekommer både kalk- och sandsten i portaler. Den huggna kalkstenen skapade en reliefverkan som blir en kontrast mot 1600-talets svällande former i sandsten. 

På Fredsgatan i Stockholm finns Torstenssonska palatset, klart 1651, med exempel på portaler i gotländsk sandsten. Lennart Torstensson uppförde palatset men dog innan han såg sitt byggnadsverk fullbordat.
 
Han lät skapa en av de mest praktfulla profana portalerna i Stockholm – och om man är fältherre, vad är bättre att illustrera en palatsingång än med två kraftfulla lejon.

Portalen sträcker sig uppåt och omsluter även ett fönster, vilket är ovanligt. Vapensköldarna talar om att här bodde greve Lennart Torstensson med sin fru, Beata de la Gardie. Större delen av stenen är i original, men portalen har konserverats och bemålats i början av 2010-talet. 

I Göteborg, utefter Södra Hamngatan, finns ytterligare exempel på ett stadspalats beställt av Lennart Torstensson. Palatset uppfördes 1648 och är sedan 1700 länsresidens. Även här kan vi uppleva skicklig stenhuggarkonst. Portalen är slankare med fristående kolonner.

På de nedre fundamenten finns uttrycksfulla maskaroner som bär upp kolonnerna, ovanför frisen vilar vapensköldarna. Men även materialet sten behöver tas om hand och underhållas.

På grund av att portalen hade vittrat bedömde Byggnadsstyrelsen på 1970-talet att portalen skulle huggas helt ny. 1979 höggs en ny portal i samma gotländska sandsten som originalet med inslag av granit från Hunnebostrand. 

Utefter Södra Hamngatan ligger Göteborgs länsresidens. Byggnaden beställdes som palats av Lennart Torstensson och uppfördes 1648 och är sedan 1700 Göteborgs länsresidens. Foto Bernt Leandersson

På de nedre fundamenten finns uttrycksfulla maskaroner som bär upp kolonnerna vid portalen på Göteborgs länsresidens. Foto Bernt Leandersson

I Göteborg, utefter Södra Hamngatan, finns ytterligare exempel på ett stadspalats beställt av Lennart Torstensson. Palatset uppfördes 1648 och är sedan 1700 länsresidens. Även här kan vi uppleva skicklig stenhuggarkonst. Portalen är slankare med fristående kolonner.

På de nedre fundamenten finns uttrycksfulla maskaroner som bär upp kolonnerna, ovanför frisen vilar vapensköldarna. Men även materialet sten behöver tas om hand och underhållas.

På grund av att portalen hade vittrat bedömde Byggnadsstyrelsen på 1970-talet att portalen skulle huggas helt ny. 1979 höggs en ny portal i samma gotländska sandsten som originalet med inslag av granit från Hunnebostrand. 

De vilande delfinerna indikerar byggherren Erik Rynings ställning som viceamiral.

Hur kunde en amiral utsmycka sitt palats? Amiralen Erik Ryning började på 1640-talet uppföra sitt palats på Stora Nygatan i Stockholm – det blev till slut ett helt kvarter, Atomena, utefter Munkbron i Gamla Stan. Palatset byggdes om på 1700-talet men portalerna är fortfarande kvar som en viktig årsring. Det är en förhållandevis enkel portal mot Stora Nygatan som anger huvudingången.

De två kvinnofigurerna på var sida om portalen är ett uttryck för dåtidens figurkonst. Allegoriska figurer var ofta förekommande på officiella byggnader för att redogöra för användningen. 

Till höger står Hoppet (Spes) med ett ankare samt en duva i vänster hand och på andra sidan står Tron (Fides) med en korsmärkt sköld. Ovanpå själva rundbågen finns fantasifulla figurer och former i sandsten i så kallad broskverksornamentik. Stenhuggeriet är kraftfullt och de nedre partierna i kalksten ger en vacker reliefverkan. 

På Munkbron finns ytterligare en portal av  i kalksten där de vilande delfinerna indikerar byggherren Erik Rynings ställning som viceamiral. Delfinerna har mer antagit formen av sjöodjur, men att palatsets byggherre har med havet att göra framgår tydligt.

Ryningska palatset i Stockholm pryds av allegoriska figurer. Ovanpå själva rundbågen finns fantasifulla figurer och former i sandsten i så kallad broskverksornamentik. Foto Melker Dahlstrand

På Munkbron finns en portal av i kalksten där de vilande delfinerna indikerar byggherren Erik Rynings ställning som viceamiral. Foto SFV/Alexandru Babos

Världens äldsta bankhus, Bancohuset, finns vid Järntorget i Gamla stan i Stockholm. Arkitekten Nicodemus Tessin d.ä hade uppdraget, han var en berest man och gjorde ritningarna för den första byggnaden.

Inspirationen till portalen kom från Italien, ett land dit de främsta arkitekterna reste och tog inspiration ifrån. Hade man inte möjlighet att vara på plats och studera arkitekturen fanns det arkitektur och mönsterböcker som visade på olika slags former och kompositioner.

Tessin d.ä var på plats i Italien och kunde se flera mästerverk, bland annat den italienska arkitekten Vignolas portal för Palazzo Farnese från 1550-talet. Den portalen betraktas som ett mästerverk där inget dominerande detaljmotiv förekommer, proportionerna har varit avgörande för utformningen. Runt 130 år senare gör Tessin en kopia som vi nu kan beundra i Bancohuset i Stockholm. 

1700-talets stenutsmyckningar och portaler är vanligen 
mer återhållsamma. Borta är de stora gesterna med märkliga figurer som på portalen mot Stora Nygatan. De stora adelssläkterna bygger inte slott och herresäten i samma omfattning som tidigare och uppdragen för stenhuggarna blir allt färre. Runtom i landet uppför emellertid köpmän och borgare större bostadshus med portaler som markerar deras status.
 
Svartsjö slott är exempel på frihetstidens arkitektur i början av 1700-talet. Entrén markeras med ett mittparti med ovanliggande fönster som avslutas med en gavelfronton, och portalen är en integrerad del av hela fasaden. Putsen och stenen samverkar.

Södra Bancohuset sett från Järntorget i Stockholm. Foto Åke E:son Lindman

Porten till Södra Bancohuset i Stockholm. Foto SFV/Per-Anders Johansson

Svartsjö slott. Foto SFV/Micael Edlund

I Sverige byggs det förhållandevis lite under 1800-talet, landet är fattigt. Den stora byggboomen kommer i början av 1900-talet och då introduceras en ny typ av byggnadsverk, bankbyggnader.

Om adelsmännen ville tydliggöra sin rikedom och makt genom sina palatsbyggen så låg inte bankerna långt efter. Södra Klara blev de nya finanskvarteren vid förra sekelskiftet. Det var inte längre Gamla stan som var finansiellt centrum och kvarteren kring Gustav Adolfs torg kom helt att byta karaktär. Gemensamt för de nya bankbyggnaderna var att visa upp sin rikedom och att artikulera det i fasadernas stenutsmyckningar. 

Dagens regeringskvarter inrymmer ett antal banker från denna tid. I kvarteret Rosenbad finns tre: Stockholms stads Sparbank, Nordiska kreditbanken och Skånes enskilda bank. Genom att blicka upp mot dessa byggnader får vi ta del av ett konstnärligt flöde av olika uttryck gestaltat i ett hårt material. Till skillnad från 1600-talets portaler är dessa portaler naturligt inkorporerade i fasaden. 

Nordiska kreditbanken har Ferdinand Boberg som arkitekt. Så roligt de måste ha haft, stenhuggarna, när de i den rundbågade entrén skulpterade fram penningpåsar som sakta fylldes med mynt, för att inte nämna de små templen som pryder portalen lite högre upp.

Foto SFV/Claes Olsson

Dagens regeringskvarter inrymmer ett antal banker från 1900-talet, bland annat Nordiska kreditbanken. SFV/Claes Olsson

Foto SFV/Claes Olsson

Skånebanken intill ville inte vara sämre. 
Under 1900-talets början blev stenportalerna mer lekfulla, där såväl djur som människor förekommer i fasaderna. Här avbildas Skåne som det ymniga landskapet med grönsaker, frukter och blommor.

Ovanför ingången håller Merkurius tillsammans med Industria ett handelsskepp. Bakom den kan vi se kugghjul och centrifugalregulatorn. Lite högre upp på fasaden utefter Drottninggatan möter vi 13 skånska män och kvinnor i olika häradsdräkter. Det finns ingen hejd på prakten.

Denne herre i hatt blickar ner från Skånebankens fasad, där han representerar Skåne och det bördiga landskapet tillsammans med övrig skulpterad sten. Foto Melker Dahlstrand

Avbildningar av grönsaker, frukter och blommor smyckar portalen över Skånebanken i Stockholm. Ovanför ingången håller Merkurius tillsammans med Industria ett handelsskepp. Foto SFV/Hans Landberg

Något mer diskret är utformningen av Sundsvalls enskilda bank längre upp på Fredsgatan från 1902. Dekorationerna kring portalen gestaltar Norrlands industri och sjöfart. Men en ärkebiskop finns också infogad som utsmyckning. Den nakne mannen som håller i emblemet Sundsvalls enskilda bank är ärkebiskopen Nathan Söderblom, åtminstone huvudet.

Så tveka inte när du går runt i staden att blicka upp mot husfasader – de kan visa dig så mycket av lekfull konstnärlig och allvarlig utsmyckning, mer än vad vi ofta anar. 

Sundsvalls enskilda bank på Fredsgatan i Stockholm. SFV/Alexandru Babos

Den nakne mannen som håller i emblemet på Sundsvalls enskilda bank är ärkebiskopen Nathan Söderblom, åtminstone huvudet. Foto Göran Fredriksson

Nominerad till Publishingpriset 2025Nominerad till Designpriset 2025