Till innehåll
Till Kulturvärden startsida

Kulturvärden 1, 2025

Operans scenbyte

Efter bara drygt hundra år revs Gustav III:s operahus 1892. Då hade den unge arkitekten Axel Anderberg lagt fram ritningarna till ett nytt operahus på samma plats – en byggnad som tog form mitt under en intensiv arkitekturstilsdebatt. När den stod klar 1898 blev den ett föredömligt exempel på hur man kunde använda ny teknik i ett operahus.

Elisabet Lorenz Werner
Förstudie Operabyggnaden, idéskiss perspektiv

Tänk dig att du är 28 år gammal och just vunnit andrapris i en arkitekttävling om att rita Stockholms nya operabyggnad. Året därpå, 1889, kontaktas du av den arkitekt som då har uppdraget att utforma den nya operan, han vill ha dig med i projektet. Du ska åka ut i Europa och studera opera- och teaterbyggnader för att sedan uppdatera hans skisser. Två år senare är du huvudarkitekt för operabygget, med många tunga krav på dina axlar.

Kungliga operan i Stockholm som den såg ut i begynnelsen.

Foto: SFV:s arkiv

Galaföreställning på Operan 1948

Galaföreställning på Operan 1948 Foto: Lennart af Petersens 1948/Stadsmuseet i Stockholm

Under 1880-talet gjordes flera förslag på nya operabyggnader och ombyggnationer av den gustavianska operabyggnaden. En arkitekttävling 1887 fick in hela 24 förslag. Axel Anderberg kom på andra plats, men tävlingen ledde inte till beslut. 1889 tog bankdirektören K.A. Wallenberg initiativ till ett teaterkonsortium som skulle se till att en ny operabyggnad slutligen blev av. Planen var att säkra finansieringen genom obligationslån och ett ”särskilt ekonomiskt åtagande från kronan, staten och staden”. Summan de räknade fram var 2,5 miljoner kronor.

Varför var det då så angeläget att bygga en ny ­operabyggnad? Den gustavianska operan hade ju bara varit igång i drygt hundra år, sedan 1782. Men fastigheten hade stora brister. Det blev snabbt trångt, då intresset för opera och teater växte som aldrig förr. Byggnaden hade dessutom stora sättningsskador efter en grundvattensänkning och scentekniken hade snabbt blivit omodern.

Mursmäckorna var kvinnliga arbetare som bar murbruket upp till muraren. Ett hårt och dåligt avlönat arbete.

Mursmäckorna var kvinnliga arbetare som bar murbruket upp till muraren. Ett hårt och dåligt avlönat arbete. Foto: Stadsmuseet i Stockholm

I oktober 1881 brann det i snickarverkstaden som låg i den flygel som vette åt Karl XII:s torg. Branden orsakade stora skador på övervåningen, men framför allt blottade den omfattande brister i brandsäkerheten. Den så kallade teaterfrågan debatterades återkommande. Vem ska egentligen driva stadens kungliga teater och opera? Vad ska man göra av byggnaden som inte räcker till och som dömts ut av brandmyndigheten?

Någon teaterkung som strödde pengar över teater- och operakonsten fanns heller inte längre sedan Gustav III sköts inne på operan och dog strax därefter 1792. Åren går, kungar avlöser varandra och till sist har staten tagit över det ekonomiska ansvaret från kungahuset, men ännu inte lyckats få ordning på verksamheten. Byggnaden döms till slut ut totalt. Den gustavianska operans dagar var över: rivningen utfördes 1892.

Takarbete 1893–94. Vad som ska installeras här hittar vi ingen information om. Vet du? Skicka in svaret till sfv@sfv.se och vinn en bok om det svenska kulturarvet.

Takarbete 1893–94. Vad som ska installeras här hittar vi ingen information om. Vet du? Skicka in svaret till sfv@sfv.se och vinn en bok om det svenska kulturarvet. Foto: SFV:s arkiv

I februari 1889 fick arkitekt Ernst Jacobsson i uppdrag av Wallenbergs teaterkonsortium att ta fram ritningar och kostnadsförslag på en ny operabyggnad. Uppdraget var inte särskilt fritt, konsortiet ställde många krav och tomtens begränsningar påverkade stort. Jacobsson kontaktar Axel Anderberg. Den unge arkitekten Anderberg packar sin väska och far till Tyskland, Österrike, Frankrike och Belgien. När han kommer hem lämnar han in två egna skisser. Den ena godkänns av teaterkonsortiet och när de nya ritningarna fastslås 1891 är det Anderberg som är huvudarkitekt. Bygget påbörjas på samma plats där den gustavianska operan stått.

Hur ritar man en byggnad som ska innehålla så mycket kraft, ljud, ljus, färg, passion, teknik och brandsäkerhet mitt under en intensiv arkitekturstildebatt i Sverige? Debatten fördes av de arkitekter som ville lämna det klassiska och historiserande för den nya jugendstilen med böljande former.

Murverken i de övre våningarna gjordes av s.k. normaltegel och kalkbruk. Murverken i bottenvåningen gjordes av så kallat stortegel och kläddes i stora block av röd granit och däremellan ett isoleringsskikt av cementbruk. Kalksten från Öland, Gotland och Närke användes till fasaderna.

Murverken i de övre våningarna gjordes av s.k. normaltegel och kalkbruk. Murverken i bottenvåningen gjordes av så kallat stortegel och kläddes i stora block av röd granit och däremellan ett isoleringsskikt av cementbruk. Kalksten från Öland, Gotland och Närke användes till fasaderna. Foto: SFV:s arkiv

En av tre utsmyckningar i kalksten omkring medaljongerna av Jenny Lind, Frans Berwald och Adolf Fredrik Lindblad. Sparsamhet på dekorativa effffekter måste iakttagas. Nästan all dekoration är därför koncentrerad på teaterns mittparti åt Gustaf Adolfs torg.

En av tre utsmyckningar i kalksten omkring medaljongerna av Jenny Lind, Frans Berwald och Adolf Fredrik Lindblad. Sparsamhet på dekorativa effffekter måste iakttagas. Nästan all dekoration är därför koncentrerad på teaterns mittparti åt Gustaf Adolfs torg. Foto: SFV:s arkiv

Dramatens byggnad, en av Sveriges mest representativa exempel på jugendbyggnader, invigdes tio år senare. Den säger allt om i vilken riktning man var på väg. I Anderbergs vardag var i stället ett av kraven på den nya operabyggnaden att stilmässigt underordna sig det kungliga slottet (klart 1754), och de exempel på teater- och operahus som Anderberg studerat i Europa var byggda i mitten av 1800-talet. ”Kungl Slottets närhet har varit bestämmande för den nya operans arkitektur som därför iklädts senrenaissansens former”, skrev Anderberg.

Arkitekt Axel J Anderberg

Arkitekt Axel J Anderberg Foto: Okänt

Fart och fläkt på Gustav Adolfs torg, hästhovar mot gatsten och frasande underkjolar framför den nya operabyggnaden 1901.

Foto: Spårvägsmuseet

Anderberg själv lyfte fyra grundsatser att följa vid ”konstruktion och inredning av en monumental teater”. Två av dem handlade om brandsäkerhet, en om hur man på bästa sätt placerar och storleksanpassar rum för scenens och publikens behov och till sist en om hur byggnadens yttre ska gestalta vad som finns inuti. Han menade att varje teaterbyggnad bestod av två delar: salongshuset för publiken och scenhuset för det personalen behöver och scenteknik.

Stenläggningsarbeten på Strömkajen 1896. I bakgrunden skymtar Sofia Albertina, Arvfurstens palats, som ritades som en pendang till den gustavianska operan av arkitekt Erik Palmstedt.

Stenläggningsarbeten på Strömkajen 1896. I bakgrunden skymtar Sofia Albertina, Arvfurstens palats, som ritades som en pendang till den gustavianska operan av arkitekt Erik Palmstedt. Foto: Stockholms stads fastighetskontor

Salongen skulle vara ellipsformad, ”erbjuda god utsikt över såväl scen som publik” och ha säkra utgångar vid ”eventuell panik”. Sedan krävde detta projekt en tredje del: en uthyrningsbar del som skulle ge inkomster och på så vis stötta verksamheten. I stället för ett hotell, som var det första förslaget, byggdes en serveringsterrass mot Kungsträdgården. Terrassbyggnaden var klar redan 1885. Källarmästarna Georg och Gustaf Steinwall öppnade restaurangen Operakällaren, namnet ärvde de från den gamla operabyggnadens servering. Snart fanns också en herrekipering och ett café i byggnaden. Hyresgästerna hade, helt enligt plan, börjat generera inkomster.

Premiärdansösen Mariane Orlando på tå i trappan upp mot Operan där hon i mars 1953 dansade den vita svanen i fyra föreställningar av Svansjön.

Premiärdansösen Mariane Orlando på tå i trappan upp mot Operan där hon i mars 1953 dansade den vita svanen i fyra föreställningar av Svansjön. Foto: Gunnar Lantz (1920-1990)/Stadsmuseet i Stockholm

Det var inte bara Anderberg som hade skickats ut i Europa för att lära sig det senaste. Maskinmästare P.F. Lindström och civilingenjör P Axel Lindahl reste för att lära sig allt om den senaste tekniken. När operan invigdes ansågs den vara mycket modern med tekniskt avancerad ventilationsanläggning och råmaskineri. Fyra stora ångpannor i källaren försåg byggnaden med värme och värmde också en del av ventilationsluften. Ventilationssystemet imponerade med sin precishet, projekterad av civilingenjören Wilhelm Dahlgren. När operan var ny var det Stockholms kungliga opera som var det europeiska exemplet att åka till för att inspireras av ny teknik.

På kvällen den 19 september 1898 klingade en hyllningskantat till operakonsten, den gustavianska operan och svensk natur från scenen då kung Oscar II invigde det nya operahuset:

”Du nya tonplats i nord, Må på den grund, som fädren lagt, Du adlas av musikens makt. Och svenska ljud från berg och dal, får klinga i din högtidssal.”

Publiken fick också lyssna till Frondörerna av Adolf Fredrik Lindblad och Estrella di Soria av Franz Berwald. Besökarna vandrade genom entréhallen och uppför trapporna som försetts med olika slags marmor, räcken och ballustrar i marmor från Norge för att uppmärksamma vår dåvarande norska unionsgranne. Vidare genom den spegelrika foajén med målningar av Carl Larsson, ekparkett, kristallkronor och tungt gult siden. Så kom de in i salongen som fått en nybarock utformning i guld och rött och nu gav plats för 1 240 besökare, och om de tittade uppåt kunde vila ögonen på Vicke Andréns takmålning, en allegori av musiken och den sceniska konsten.

Den omedelbara kritiken var blandad. Byggnaden jämfördes med en hög cigarrlådor och med en trög snigel tyngd av sitt hus och den kallades ”omodern innan den invigts”. De som försvarade Anderberg lyfte hur bra han lyckats trots alla uppdragets begränsningar. Att skapa en plats för opera, balett och teater med praktiska begränsningar i mått, i djup, i säkerhetsfrågor och kostnader ställde minst sagt höga krav på arkitekten. Den ursprungliga budgeten på 2,5 miljoner kronor landade till slut på 5,7 miljoner, men konsortiets finansiering klarade detta och kunde till och med sätta av en halv miljon kronor till en reservfond.

Anderbergs yrkesliv kom sedan att ge Sverige ytterligare teaterbyggnader i Karlstad, Linköping, Norrköping, Kristianstad och Oscarsteatern i Stockholm. I SFV:s fastighetsinnehav har han också ritat Naturhistoriska riksmuseet, Saltjöbadens observatorium och en tillbyggnad till Carolina Rediviva.

Förstudie Operabyggnaden, idéskiss perspektiv

Förstudie Operabyggnaden, idéskiss perspektiv Foto: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg

Dags för nästa akt

I slutet av januari presenterade Operan och Statens fastighetsverk en gemensam renoveringsplan för Operahuset. Ett projekt som ska ta vara på och utveckla byggnadens alla kvaliteter, samtidigt som verksamheten kan utvecklas.

Precis som under 1800-talet med den gustavianska operan har diskussioner om operabyggnadens väl och ve diskuterats livligt de senaste decennierna. Framför allt personalens fysiska arbetsmiljö har blivit ett problem. Flera olika förslag har presenterats under årens lopp, men besluten har dragit ut på tiden.

Den 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en gemensam renoveringsplan för Opera­huset, där den statliga finansieringen förstärkts med en privat donation på 300 miljoner kronor. Med denna plan kan hela den konstnärliga verksamheten samlas i huset, till skillnad från tidigare förslag. Planen inkluderar även en påbyggnad mot Kungsträdgården om cirka 2 300 kvadratmeter, som möjliggör en ny entré från Jakobs torg.

På SFV:s projektkontor för Operan arbetar ett tiotal medarbetare med programprojekteringen. Ett femtiotal konsulter är knutna till projektet och omkring 3 500 personer kommer att ha arbetat i projektet när det är klart 2028.

En byggnad med cirka 1400 rum med detta läge i Stockholm, SFV:s största projekt genom tiderna och en totalkostnad på drygt 3 miljarder kronor förpliktigar. Projektägaren Karin Brofelth ser dock glad, energisk och förväntansfull ut. Hon säger sig inte ha känt till arkitekten Axel Anderberg tidigare och erkänner att hon dittills tyckt att det var en ganska tråkig byggnad.

– Jag har verkligen omvärderat byggnaden. Hur är det möjligt att ha fått in alla dessa funktioner i ett hus? Samtidigt som det ska upplevas pampigt och stort ska det möta slottet, ett litet medeltida torg och terrassen ned mot Kungsträdgården, säger Karin Brofelth.

– När vi nu ska göra tillägg måste de innehålla alla de här funktionerna och det ska fortsatt vara i Anderbergs anda. Vi ska också bevara, skydda och utveckla husets kulturhistoriska värden.

Vilken är din målbild?

– Jag vill att man ska se att det är en opera också från Kungsträdgården. Vi ska skapa lokaler att må bra i, där balettdansarna har ljus och rätt luft. Det ska finnas schyssta loger, bra övningsrum för musikerna och fin akustik på den andra scenen, säger Karin Brofelth.

– Jag hoppas vi kan få till känslan som blev när vi renoverade Nationalmuseum, att alla faktiskt vill komma dit.

Renoveringen av fasader och tak har redan satt igång, eftersom behovet var akut.

Karin Brofelth, projektägare för Operaprojektet.

Foto: Mia Fernlund

Förstudie av Operabyggnaden, idéskiss isometri.

Förstudie av Operabyggnaden, idéskiss isometri. Foto: Illustratör: Ahrbohm & Partner samt Lundgaard & Tranberg