Till innehåll
Till Kulturvärden startsida

Kulturvärden 1, 2019

Ett brev på posten

Brevduvorna flyger in post från både norr och söder till Centralposthusets huvudentré på Vasagatan i Stockholm.

Text: Mia Fernlund Foto: Åke E:son Lindman
Detalj av fasaden på Centralposthuset i Stockholm

Ferdinand Bobergs byggnad, som stod klar 1903, är som en stenskulptur i storformat  med högt konstnärligt värde. De rikt utsmyckade fasaderna i sandstensrelief är också kulturhistoriskt värdefulla. Posthorn och brevduvor återkommer på flera ställen. Ovanför huvudportalen sitter byster av det Kungliga Postverkets beskyddare Oscar II och dess grundare drottning Kristina. Även Stockholms skyddshelgon Erik den helige finns avbildad på huvudfasaden. Tre Kronor är ett återkommande motiv och olika länders riksvapen pryder fasaden. En annan typ av ornament föreställer nordiska djur- och växtmotiv som möss, ödlor, ormar, fåglar, kottar och tallbarr.

Dekorationerna är i huvudsak huggna på plats efter att stenarna råhuggits och murats in i fasaden. Centralposthuset var Ferdinand Bobergs första stora monumentalbyggnad. När huset blev byggnadsminnesmärke 1935 var det dock endast fasaderna som omfattades av märkningen, vilket belyser deras konstnärliga värde. Även många av de samtida kritikerna var lyriska. Arkitekten Torben Grut skriver till exempel att fasaden ”besitter stora skönhetsvärden och mästerliga partier. Den är festlig i sin sprudlande, lekande mångfald och ständiga, konstnärliga variation.”