Vi på Statens fastighetsverk vill att du som hyresgäst ska trivas i dina lokaler. Om du upptäcker fel i din lokal eller fastighet vänder du dig till den som ansvarar för fastighetsfrågor på din arbetsplats. Den personen anmäler felet till SFV som ser till att du får den hjälp du behöver. Det kan till exempel gälla vattenläckor, trasiga hissar eller problem med ventilationen.

Felanmälan

Gör din felanmälan i första hand via webben. Vid akuta ärenden utanför kontorstid som innebär fara för liv eller fastighet, som vattenläcka eller snöras, ring och gör din felanmälan.

Felanmälan via webb:

För att göra en felanmälan via telefon:
Ring 010-444 40 20

Brandskydd

Fastighetsägare och hyresgäster ska, enligt lagen om skydd mot olyckor, gemensamt arbeta med och fördela det systematiska brandskyddsarbetet (SBA). Det innebär att du på ett organiserat sätt planerar, dokumenterar och följer upp brandskyddsarbetet för din verksamhet i din lokal.

Som hyresgäst ansvarar du för att det interna systematiska brandskyddsarbetet genomförs.

Checklistor tillhandahålls av SFV och i den mån behov finns så hjälper vi till med utbildning.

Utöver sedvanlig kontroll är det särskilt viktigt att alltid hålla utrymningsvägar fria, att dörrar i brandcellsgränser inte ställs upp och att inte lagra brännbart material i utrymningsvägar eller trapphus.

Inomhusklimat

SFV ansvarar för värmen i lokalen. Var tredje år genomför SFV en så kallad OVK-besiktning, obligatorisk ventilationskontroll, för att säkerställa att ventilationen uppfyller Arbetsmiljöverkets krav.

Markskötsel, städning och snöröjning

SFV ansvarar för markskötsel utanför se gränsdragning enligt avtal. Arbetet utförs av Fortifikationsverket.

Sophantering

Tänk på att hålla soprummet i gott skick och att källsortera rätt. På så sätt blir din miljöpåverkan mindre.

Varuhantering

Varuhantering bör ske med respekt för framkomlighet till fastigheten/området. Det är viktigt att lastpallar och lastvagnar förs bort direkt efter leverans.

Skyltning

SFV:s skyltprogram finns på området med information om byggnader inom SMTM:s förhyrning.

Tillgänglighet

SFV strävar efter att de verksamheter som bedrivs i fastigheterna ska vara tillgängliga för alla. Som hyresgäst är du ansvarig för framkomligheten och tillgängligheten i dina lokaler.

Ombyggnation

Du måste alltid få SFV:s godkännande för alla typer av ombyggnader i din lokal. Det gäller oavsett om du vill göra en totalombyggnad eller ska installera ny inredning. Detta är särskilt viktigt att följa eftersom många av våra fastigheter är byggnadsminnen. Kontakta SFV så svarar vi på dina frågor, funderingar och kan vägleda dig i ombyggnadsprocessen.

Kontakt