Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Vasamuseets byggnad

Skeppet Vasa byggdes på 1600-talet
för att användas i krig.
Det var det största och finaste
och hade flest kanoner.
1628 seglade Vasa ut på sin första resa
men sjönk efter bara en kort stund.

Nästan trehundra år senare fann man
skeppet och 1961 lyftes det ur vattnet.
Man byggde ett museum för skeppet
som var klart 1990.
Det är ett modernt hus med många
vinklar och tak av koppar.
Det ligger vid vattnet på Djurgården
i Stockholm.

Hallen där Vasa ligger är nästan
lika hög som skeppet.
Masternas övre delar får inte plats.
Masterna ovanpå museets tak
visar hur högt skeppet egentligen var.

För att inte skeppet ska förstöras
måste luften i hallen alltid ha samma
värme och fukt.
Ljuset ska vara svagt.
Nästan en miljon människor
besöker Vasamuseet varje år.

Vasamuseet i Stockholm

Foto: Åke E:son Lindman

Vasamuseet

Foto: Nina Broberg

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen