Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Tullgarns biologiska dammar
Välkommen till Tullgarns slott
Dammar för att rena avloppsvatten
Tullgarns slott är från 1700-talet.
Slottet ligger vid havet i Trosa skärgård.
Statens fastighetsverk har hand om slottet.
I slutet av 1900-talet byggde man dammar
för att rena avloppsvattnet från slottet
och från husen runtomkring.
Vattnet skulle renas på ett miljövänligt sätt
och dammarna skulle vara vackra.
Tillbaka ut i naturen
Dammarna är biologiska och renar vattnet
på samma sätt som i naturen.
Vatten från toaletter, badrum och kök
rinner ut i ett område med 10 dammar.
Varje damm har sin uppgift.
Vattnet pumpas från damm till damm
tills det är helt rent igen.
Då rinner det tillbaka ut i naturen.
Bra för djur och växter
Avloppsvattnet i dammarna luktar inte illa.
Det finns vattentrappor där vattnet porlar.
I avloppsvattnet finns mycket näring
som är bra för djur och växter.
Det finns mycket vass, kaveldun, näckrosor
och andra växter i dammarna.
Fåglar och vattendjur trivs också i dammarna.
Dammarna och slottsparken
är ett vackert område
som du kan besöka året runt.

Foto: Sofia Meurk, SFV
Tullgarns slott från sjösidan

Foto: Sofia Meurk, SFV
Reningsdamm i slottsparken





