Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Stockholms slott

Efter slottsbranden 1697

Där Stockholms slott ligger idag fanns tidigare en kungaborg med höga och tjocka murar som skydd mot fiender.
Den förstördes vid en brand 1697.

Efter branden ritade arkitekten Nicodemus Tessin den yngre ett nytt slott.
Tessin bodde flera år i Rom och Paris och lärde känna populära arkitekter, som ritade palats och slott åt kungar, adelsmän och rika personer.
Tessin tittade på de husen och tänkte på dem när han ritade ett modernt slott åt Sveriges kung.

Hantverkare och konstnärer från Frankrike och Italien inredde slottet.
Utländska konstnärer startade en konstskola som finns kvar och heter Konstakademin.

Så bodde kungen och drottningen

Slottet byggdes för att passa ett kungligt hov. Kungen och drottningen hade varsin likadan våning, där de tog emot sina gäster.
Det fanns två likadana trapphus.
I det ena gick man upp till kungen och i det andra till drottningen.

Lyxiga rum

I det första rummet kontrollerade livvakterna alla som kom dit.
I de andra olika stora rummen tog kungen och drottningen emot gäster.
Ju längre in man kom i våningarna desto lyxigare var rummen.
Det finaste rummet var långt och smalt med stora speglar, ett spegelgalleri och där hade kungen och drottningen fester.
Här bjuder nu kungen nobelpristagare på galamiddag.

Innanför mot borggården låg kungens och drottningens privata rum.
De var mindre och mer bekväma att bo i.

Varje gång en ny kung eller drottning flyttade in gjorde man om våningarna.
Därför finns ofta möbler och annat från olika tider i samma rum.

Många arbetade och bodde på slottet

Hela kungafamiljen bodde på slottet.
Kungen, drottningen, kronprins, kronprinsessa, prinsessor och prinsar.
På 1700-talet fick kungabarnen egna våningar.

I slottet fanns flera kök och i källaren låg all ved, som man värmde upp slottet med.

De som skötte landet tillsammans med kungen hade sina kontor i slottet.
I Rikssalen hade kungen möten med riksdagen.
Många som arbetade på slottet bodde också där.
Där finns också en kyrka, Slottskyrkan.

Slottet idag

När slottet byggdes bestämde kungen nästan allt i Sverige.
Nu röstar folket på partier som ska bestämma i regering och riksdag.
Kungen kallas statschef och arbetar på slottet.
Alla kan besöka festvåningarna, några rum som kungafamiljen bodde i förr, Rikssalen och Slottskyrkan.
Det finns också fyra museer i slottet.

Kungl Slottet i Stockholm. Södra fasaden med Storkyrkan i bakgrunden

Foto: Åke E:son Lindman

Stockholms slott kallas också för Kungliga slottet.

Kungl Slottet i Stockholm. Karl XI:s galleri, Festvåningen.

Foto: Nina Broberg

Inuti slottet finns många vackra rum.

Kungliga Slottet. I källarvalven under norra längan ligger Museum Tre Kronor

Foto: Max Plunger

I slottet finns också fyra museer. Ett är museum Tre Kronor, som ligger i slottets källare.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen