Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Södra Bankohuset
Riksbankens hus
På 1600-talet tyckte Sveriges riksbank att Sverige behövde ett bra bankhus.
Kungens arkitekt ritade ett förslag på hur ett bankhus skulle se ut.
Huset kallades Södra Bankohuset.
De byggde bankhuset på Järntorget i Gamla stan i Stockholm.
Järntorget var en viktig plats där man handlade och vägde varor.
Södra Bankohuset blev färdigt år 1680.
Då kunde banken flytta in i världens första bankhus.
Huset räckte inte till
Södra Bankohuset räckte inte till för allt som skulle vara där.
Det behövdes en brandsäker plats för alla sedlar och viktiga bankpapper.
På 1700-talet behövdes ännu mer plats.
Två andra av kungens arkitekter ritade fler delar till Södra Bankohuset.
Sista delen blev färdig 50 år efter att de började bygga Södra Bankohuset.
Södra Bankohuset var en viktig byggnad och visade att Sverige var ett starkt land.
Arkitekterna ritade Södra Bankohuset i stilar som var moderna på den tiden.
Bankohuset skulle likna palats i Italien.
Statens fastighetsverks kontor
Sveriges riksbank var i Bankohuset till i början på 1900-talet.
Sedan har andra statliga myndigheter eller statliga avdelningar haft kontor där.
Nu har Statens fastighetsverk sitt kontor i Södra Bankohuset.
Statens fastighetsverk har hand om byggnaderna som svenska staten äger.
De har renoverat Södra Bankohuset.
Det fanns sprickor i väggar och i grunden och huset riskerade att bli förstört.
De har lagat och gjort i ordning huset på ett försiktigt sätt så att det både passar att arbeta i och att det ser ut som när det byggdes.
Huset är ett kulturminne
I Södra Bankohuset kan du se byggnadsstilar från flera hundra år.
Huset är världens äldsta bankhus.
Det är ett kulturminne och ska stå kvar i framtiden, inte byggas om eller rivas.

Foto: Åke E:son Lindman
Södra Bankohuset sett från Skeppsbron i Stockholm.

Foto: Åke E:son Lindman
Korridor inuti Södra Bankohuset.

Foto: Åke E:son Lindman
Ett mötesrum i huset kallas för sessionssalen.





