Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Residenset i Nyköping
Södermanlands län är ett av Sveriges
äldsta län
och vi har haft landshövdingar här
sedan år 1635.
Från början bodde landshövdingen
på Nyköpingshus,
men det brann ned redan år 1665.
I början av 1700-talet
byggde man ett nytt residens åt
landshövdingen.
Det byggde man på resterna av
det nerbrunna huset.
Det kallas idag det gamla residenset.
I det finns nu Sörmlands museum.
Vår tids residens byggdes år 1806
och ligger vid Stora torget i Nyköping.
Statens fastighetsverk äger och sköter
residenset.
I början av 1900-talet byggde man om det.
På 1970-talet flyttade landshövdingen
från residenset
och bostaden blev kontor.
Numera bor landshövdingen inte i
residenset,
men arbetar där och tar emot gäster.
Även du får besöka residenset.

Foto: Staffan Nilsson

Foto: Göran Fredriksson
Landshövdingens tjänsterum.





