Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Operan

Välkommen till Operan i Stockholm

Kungen ville ha en opera

I slutet av 1700-talet ville kungen,
Gustav den tredje, bygga en Opera
i Stockholm. Den stod i hundra år.
Under den tiden blev Gustav den tredje
skjuten på en operabal.
Operan brann flera gånger.
Till slut rev man Operan och byggde en ny.
Den nya Operan blev klar 1898.
Det är den opera vi har idag.

Marmorsten och guld

Operan har tolv våningar och tusen rum.
Axel Anderberg ritade den.
Han ville att Operan skulle likna andra
stora operahus i Europa.
Axel Anderberg ville också att Operan
skulle byggas bredvid slottet.
Operan skulle vara mycket vacker på insidan.
Inne på Operan ser du marmorsten och guld.
Golvet i hallen har marmorsten i fem färger.

Väggar av guld

I Operan ligger guldfoajén.
Här är väggarna täckta av guld. I guldfoajén väntar man före föreställningen och i pausen.
På Operan finns också Den kungliga salongen.
Där får bara kungafamiljen sitta.

Spara huset till framtiden

Under åren har man byggt om Operan.
Fler och fler arbetar på operan.
Deras arbetsmiljö måste vara bra.
Sedan 1993 måste man vara försiktig
om man vill bygga om och ändra.
Då bestämde man att man ska spara
det gamla fina huset till framtiden.
Idag sköter Statens fastighetsverk Operan.
600 människor arbetar på Operan.
Nästan 200 tusen människor går dit varje år.

Operan sedd från Kungsträdgården. Rotundan i mitten av bilden

Foto: Mats Bäcker

Operan ligger vid Kungsträdgården i Stockholm

Kungliga Operan. Interiör med väggmålningar av Prins Eugen

Foto: Åke E:son Lindman

Guldfoajén på Operan

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen