Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Linnéträdgården med Linnémuseet

Sveriges äldsta botaniska trädgård

I Linnéträdgården finns en botanisk trädgård, Linnémuseet och ett orangeri.
Linnéträdgården är Sveriges äldsta botaniska trädgård.
Här finns växter från hela världen.
Växterna används i forskning och undervisning.
På Carl von Linnés tid fanns ungefär 3 tusen växter i trädgården.

Linné bodde här

Linnémuseet är ett hus i trädgården där Linné bodde i mitten av 1700-talet.
Huset byggdes i brandsäkra material som järn, plåt och tegel.
Linnémuseet invigdes år 1937.
Här kan man se Linnés egna saker, till exempel möbler och tyger.
Väggarna i huset har vackra handgjorda tapeter som är likadana som dem Linné hade.

Alla kan besöka

Statens fastighetsverk äger Linnéträdgården och Linnémuseet.
Alla kan besöka trädgården och museet på somrarna.

Linnémuseet i Uppsala, exteriör med trädgården i förgrunden

Foto: Anders Damberg, Linnémuseet

Linnémuseet ligger i Linnéträdgården i Uppsala.

Linnéträdgården, äldre ritning

Foto: Linnémuseet, Uppsala

Gammal ritning av Linnéträdgården.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen