Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Läckö slott

Välkommen till Läckö slott!

Ett tillgängligt slott

Slottet ligger vid sjön Vänerns strand.
Varje sommar kommer många människor hit.
De vill se slottet, trädgården och kyrkan.
Statens fastighetsverk har byggt om
så att alla kan komma hit.
Det är det första slottet i Europa
som personer med funktionshinder
kan besöka.

Borgen brann

På somrarna händer det mycket på slottet.
Man kan lyssna på musik, se på teater,
gå på marknad och se på konst till exempel.
Läckö slott är mycket gammalt.
För sjuhundra år sedan
byggde man en borg här.
Borgen brann ned 1470.
Då byggde man ett större hus.

Konstnärer gjorde slottet vackert

1615 flyttade Jakob de la Gardie in här.
Jakob de la Gardie var mycket rik och mäktig.
Han lät bygga om slottet så det blev
så vackert som det är idag.
Slottet fick sina torn på hans tid till exempel.
Han gjorde också slottet vackert på insidan.
När du besöker slottet idag kan du se vackra
mönster i träet på väggarna och på dörrarna.
Konstnärer har målat på väggarna och i taken.
Flera duktiga konstnärer arbetade i flera år
med att göra slottet vackert.

Statens fastighetsverk sköter slottet

Idag sköter Statens fastighetsverk om slottet.
De samarbetar med Nationalmuseum för
att skaffa fram gamla möbler till slottet.
De vill att det ska se ut som det gjorde
när Jakob de la Gardie levde här.

Sommaröppet

Slottet har öppet från maj till september.
En person visar runt i slottet varje dag.
Läs gärna mer på vår internetaddress
www.lackoslott.se.
Då kan du se vilka tider vi har öppet
och vad som händer på slottet.

Läckö slott - fasaden

Foto: Adam Madsen

Läckö slott ligger på en kulle.

Läckö slott, flygbild

Foto: Per Petersson

Läckö slott på kullen vid sjön Vänern.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen