Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Häradsskär och Stångskär
Öarna Häradsskär och Stångskär
ligger längst ut i skärgården.
De hör till Valdemarsviks kommun.
Öarna är så kallade kronoholmar
och det betyder att de ägs av staten.
Förr i tiden kallades staten "kronan".
Här har funnits fiskelägen
som kan vara nästan tusen år gamla.
Fiskelägena hade små hus
där de som fiskade kunde sova.
Oftast var man där bara på hösten.
År 1697 bodde även lotsar på öarna.
De hjälpte båtar att segla rätt
så att de inte gick på grund.
För att båtarna skulle hitta rätt
byggdes höga sjömärken.
På Stångskär stod en hög vit stång
som hade en tunna längst upp.
Sedan 1863 står där istället en fyr.
Då bodde det många på öarna,
så många att det fanns en skola!
Nuförtiden bor ingen här året runt.
Många åker hit på sommaren
eftersom det är så vackert.

Foto: Jan Karlsson
Häradskärs fyr.

Foto: Jan Karlsson
Utsikt från Häradskärs fyr.





