Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Västerås slott
Västerås slott är byggt på en udde
där Svartån rinner ut i Mälaren.
Det finns rester kvar
av den äldsta delen av slottet.
Det är ett torn som byggdes
på 1300-talet.
Slottet har byggts om flera gånger.
Gustav Vasa och hans söner
bodde ibland här och gjorde slottet
till en Vasaborg med en stor
slottspark.
Vasaborgen hade torn på taket,
borggård, rikssal och slottskyrka.
Den entré som Gustav Vasa byggde
är samma som vi använder idag.
Under lång tid användes
delar av slottet som fängelse.
På 1700-talet brann slottet.
När det byggdes upp igen
fick det en våning till
där landshövdingen har bott
och arbetat hela tiden.

Foto: Göran H Fredriksson

Foto: Sofia Meurk, SFV





