Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Vadstena slott

Gustav Vasa lät bygga Vadstena slott
som en modern försvarsborg
med runda torn för kanoner
och breda vallgravar med vatten.

Men slottet behövdes inte till försvar
utan ändrades till ett palats.

Det användes sedan under lång tid
som förråd för kanoner och för säd.
Vallarna och tornen revs.

Men nu har slottet gjorts om
så att det ser ut som det gjorde
från början.

I slottet finns ett av Sveriges landsarkiv
där staten sparar gamla skrifter och
brev.

Du kan gå på en visning i slottet
och se en utställning om slottet.

Idag används Vadstena slott
ibland för bröllop, fester och teater.

Vadstena slott exteriör m vall

Foto: Hans Landberg, SFV

Vadstena slott flygbild

Foto: Bengt Nordgren

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen