Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Tullgarns biologiska dammar

Tullgarns slott är från 1700-talet och
ligger vid havet i Trosa skärgård. Sta-
tens fastighetsverk har hand om slot-
tet. I slottsparken byggde man i slutet
av 1990-talet dammar för att rena av-
loppsvattnet från slottet och husen
runtomkring. Vattnet skulle renas på
ett miljövänligt sätt och dammarna
skulle vara vackra. Dammarna är bio-
logiska och renar vattnet på samma
sätt som i naturen.

Vattnet från toaletter, badrum och kök
rinner ut i ett område med 10 dam-
mar. Varje damm har sin uppgift.
Vattnet pumpas från damm till damm
tills det är helt rent igen. Då rinner det
tillbaka ut i naturen. Avloppsvattnet i
dammarna luktar inte illa. Det finns vattentrappor där vattnet porlar.

I avloppsvattnet finns mycket näring
som är bra för djur och växter. Därför
finns det mycket vass, kaveldun, näck-
rosor och andra växter i dammarna.
Fåglar och vattendjur trivs också i
dammarna. Dammarna och slottspar-
ken är ett vackert område som du kan
besöka året runt.

Tullgarns slott, reningsdamm.

Foto: Sofia Meurk, SFV

Reningsdamm.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen