Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Tessinska palatset
Slottsarkitekten Nicodemus Tessin d.y.
(1654-1728) köpte 1692 en tomt vid
Slottsbacken. Här skulle han bygga sitt
palats efter sina egna idéer. Han ville
att det skulle vara imponerande. Han
var ju hovman och hans fru var från
den högsta adeln.
Palatset består av en huvudbyggnad
och två smala flyglar. Gården var en
liten barockträdgård. Här fanns häckar
av buxbom i fina mönster. Det fanns
också en liten damm med fontän och
skulpturer. Skulpturerna, som var av
marmor, är nu försvunna.
På utsidan är palatset stramt. Tessin
fick mycket av sin inspiration från
Italien och Frankrike. Den kände
italienska arkitekten Palladios stil
märks i pelarsalen.
Målningarna i stora salen lurar ögat.
De verkar vara öppningar mot ett
italienskt landskap med ruiner och
hamnar. För inredningen anlitades
franska hantverkare som också
jobbade på Stockholms slott.
Under åren lopp har palatset byggts om
och trädgården växt igen. 1968 tog
staten över palatset. Nu blev det
landshövdingens hus. Palatset
renoverades och moderniserades. Idag
är bottenvåningen där Tessin bodde
representationsvåning.
Trädgården ska nu bli en liten
formträdgård som ska visa hur en
privat palatsträdgård kunde se ut i
början på 1700-talet. Målet är att de
försvunna skulpturerna ska ersättas.
De är viktiga för att visa barockens
intresse för konst och poesi.

Foto: Göran H Fredriksson
Fasaden mot Stockholms slott.

Foto: Åke E:son Lindman





