Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Stockholms observatorium i Saltsjöbaden
Stockholms observatorium ligger i
Saltsjöbaden, två mil utanför
Stockholm. Observatoriet byggdes
1927-1931. Det användes av de som
studerar astronomi - läran om
universum och himlakroppar.
Himlakroppar kan vara stjärnor,
planeter, galaxer och nebulosor. I den
här broschyren kan du se fotografier
på en nebulosa och en galax.
Stjärnor och galaxer ligger mycket
långt borta. Avståndet mäts i ljusår.
För att kunna se så långt använder
man starka kikare som kallas teleskop.
Observatoriet i Saltsjöbaden hade sex
teleskop som ställdes i var sitt hus.
Husen ser speciella ut. De är runda och
taken är formade som kupoler. Taken
kan öppnas och då kan man titta på
himlakropparna med teleskopen.
De som forskade på observatoriet
bodde också där. Husen stod en bit
från teleskopen. Det var för att
teleskopen inte skulle störas av lampor.
Man kan bara se på himlakropparna
när det är mörkt och stjärnklart.
Idag studerar man astronomi på
Stockholms universitet. Observatoriet i
Saltsjöbaden ägs av staten och hyrs ut
till en skola.

Foto: Åke E:son Lindman

Foto: Åke E:son Lindman
Entrén.





