Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Stenhammars gods
Stenhammar ligger utanför Flen
i Södermanland.
Där finns ett slott som byggdes 1658.
I slottet bodde de som ägde all mark
som hörde till Stenhammars gods.
Den brukades av bönder och torpare
som bodde i bondgårdar och små torp.
De odlade säd, födde upp kor och får
och betalade hyra till godsägaren.
De arbetade också på Stenhammar
och det jordbruk som hörde till slottet.
Stenhammar har fortfarande jordbruk.
Idag satsar man på att föda upp kor
och har byggt en modern ladugård.
Där finns det plats för 400 djur
och ett rum där korna föder sina kalvar.
Det hö korna äter odlas på Stenhammar
men på sommaren får de beta ute i hagarna.
Idag bor det ingen i slottet.
Jordbruket sköts av en bonde
som är anställd av kungen.
Kungen hyr hela Stenhammars gods.
År 1903 fick staten Stenhammar i gåva.
Den man som gav bort godset
hade bestämt en sak:
Stenhammar skulle hyras av en prins.
Den förste blev prins Wilhelm,
den andre kronprins Carl Gustaf
som nu är vår kung Carl XVI Gustaf.

Foto: Jonas Kullgren
Huvudbyggnaden med flyglar.

Foto: Lars-Erik Berglund, SFV





