Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Siaröfortet

Siaröfortet ligger i Stockholms skärgård.
Militären byggde fortet 1916-1928.
De sprängde ut stora rum inne i berget.
Berget var starkt och gav ett bra skydd
samtidigt som fortet blev osynligt.

Cirka 270 soldater fick plats i fortet.
Det hade många olika slags rum:
sovrum, matsalar, kök, toaletter, kontor
och förråd för mat, vatten och vapen.

Från fortet vaktade miltären skärgården.
Om fienden kom och anföll
skulle man skjuta på dem med kanoner.
Som tur är hände det aldrig -
det har varit fred i Sverige sedan 1809.

Siaröfortet stängde 1939.
Det läckte in vatten i rummen
och till sist blev det farligt att vara där.
Dessutom hade fortet blivit omodernt.

Idag finns inga militärer på Siaröfortet.
Du kan besöka Siaröfortet
och gå runt och titta hur det ser ut.

Siaröfortet - utsikt från kanonglugg

Foto: Olle Strandberg

Utsikt från kanonglugg.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen