Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Salsta slott
Salsta ligger utanför Uppsala.
Här fanns redan på medeltiden
en stor gård.
Salsta slott byggdes för ungefär
300 år sedan, i slutet av 1600-talet.
Slottet ritades av Nicodemus Tessin
den äldre och byggdes av Nils Bielke
den yngre. Slottet är i barockstil och är
stort och ståtligt.
Många rum har kvar
vackra tak, väggar och möbler.
I Riddarsalen finns Sveriges
finaste tapeter av rött läder
med guldtryck.
Bielke, Brahe, von Essen
och andra adliga familjer
har bott på slottet.
Statens fastighetsverk äger
slottet och gör i ordning det
utan att något gammalt förstörs.

Foto: Torun Hammar

Foto: Sofia Meurk, SFV.





