Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Rosenbad

Rosenbad är ett kvarter
med fyra stora palats
mitt inne i Stockholm.
Här arbetar regeringen.

Men namnet Rosenbad
är från 1680-talet
då man kunde bada i rosor
i ett badhus i kvarteret.
Här hade också adeln
sina stora palats.

I början av 1900-talet
rev man de gamla palatsen
och flera stora banker
byggde sina kontor här.
De var storslagna och dyra.

De bästa arkitekterna
ritade de nya stora
bankpalatsen i jugendstil
som var en modern stil
och som man känner igen
på alla blommor och växter.

Ferdinand Boberg ritade
flera av palatsen
och de var mycket moderna
med värme, elektriskt ljus
vattentoalett och hissar.

År 1981 hade regeringen köpt
alla palatsen och
Regeringskansliet flyttade in
i Rosenbad.
Sedan dess är kvarteret
känt för att makten
i Sverige finns här.

De fyra husen sitter ihop
så att det går att gå
emellan dem.

När man byggde om
palatsen var man noga med
att ha kvar
så mycket som möjligt
från när husen byggdes,
som golven av marmor
och kalksten.
Det nybyggda syns inte
till exempel sådant
som gör husen tillgängliga.

SFV sköter Rosenbad
Statens fastighetsverk, SFV,
sköter sedan år 1993
hela Rosenbad.

Rosenbad

Foto: Åke E:son Lindman

Kvarteret Rosenbad sett från Vasabron i Stockholm

Foto: Sofia Meurk, SFV

Kvarteret Rosenbad.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen