Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Roma kungsgård och klosterruin

Roma har varit en viktig plats
sedan lång tid tillbaka.
Här sålde och köpte man varor.

På 1100-talet blev Gotland kristet
och då byggdes ett kloster här.
Bara ruinen av klosterkyrkan
finns kvar idag.

Munkarna på klostret hade trädgårdar
och här har alltid funnits jordbruk.
Vissa tider har bönder hyrt
och odlatmarken precis som de gör nu.

På 1500-talet blev klostret
en kungsgård och på 1700-talet
byggdes den huvudbyggnad
som fortfarande finns kvar.
Flera landshövdingar har bott här.

Under andra världskriget
och fram till 1990-talet
använde militären husen som förråd.

Idag finns det butiker och café på
kungsgården.
På somrarna spelar Romateatern
pjäser av Shakespeare i kyrkoruinen.

Roma kungsgård

Foto: Åke E:son Lindman

Roma kungsgård.

Roma kloster med publikläktare. Teaterpremiär 18 juni 2005.

Foto: Sofia Meurk, SFV

Klosterruinen med publikläktare.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen