Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Riddarholmen
Välkommen till ön Riddarholmen
En klippa i Mälaren
Stockholm blev en stad på 1200-talet.
Då var ön Riddarholmen en klippa i Mälaren.
Människor i staden
lät sina getter beta på ön.
Franciskanermunkar lät bygga ett kloster
och en kyrka på Riddarholmen.
Än idag finns murar kvar från klostertiden.
Klostret fanns kvar till 1520-talet.
Gustav Vasas mur
Gustav Vasa var kung mellan 1521 och 1560.
Han bestämde att den svenska kyrkan skulle
vara protestantisk och inte katolsk.
De katolska klostren i Sverige skulle bort.
Sjukhusen, Hessensteinska huset och helgeandshus,
där munkarna vårdade sjuka och fattiga
fanns kvar på holmen till mitten av 1500-talet. Gustav Vasa byggde en försvarsmur
mot Mälaren på öns västra sida.
Nedre delen av Birger Jarls torn
och södra tornet i Wrangelska palatset
är rester av Gustav Vasas mur.
Mark åt rika adelsmän
Under 1600-talet gav drottning Kristina mark till rika adelsmän
som hade gjort bra saker för Sverige. Adelsmännen byggde fina och stora palats. Många bosatte sig på Riddarholmen. Riddarholmen fick ett helt nytt utseende.
De flesta av Riddarholmens palats
byggdes vid stranden.
De hade ingångar från både land och sjösidan.
Riddarhuset
Adeln hade mycket makt. De samlades i ett eget hus.
Adelns hus kallas Riddarhuset.
Riddarhuset är också ett namn
för alla adliga släkter tillsammans.
Holmen där det bodde många adelsmän
fick därför namnet Riddarholmen.
Palats blev kontor
År 1697 brann det kungliga slottet ned.
Då bodde kungafamiljen i Wrangelska palatset tills det nya slottet var klart.
Andra palats användes till kontor
för Sveriges myndigheter.
Idag är alla de gamla palatsen kontor.
Riddarholmen och Gamla stan
är Stockholms äldsta stadsdelar.

Foto: Per Rohlén, SFV
På Riddarholmen ligger bland annat Riddarholmskyrkan





