Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Residenset i Falun

Landshövdingen i Dalarna bor i ett hus
som kallas Residenset. Huset byggdes
på 1730-talet av en rik man som bodde
där med sin familj. År 1771 flyttade den
förste landshövdingen in. År 1791
köpte landshövding Johan Magnus af
Nordin huset. Han byggde om det så
att det såg ut som ett av kungens slott.

Nordin var vän med kung Gustav III och
fick hjälp av hans arkitekter. De ritade
hur huset skulle se ut. Sedan gjorde
arbetare i Falun jobbet. Alla rum
målades med vackra bilder. De visar
gudinnor som människorna i Grekland
och Italien trodde på för 2000 år sedan.
Kärlekens gudinna hette Afrodite.

Idag sköter Statens fastighetsverk om
residenset. Landshövdingen bor här
men har sitt kontor på länsstyrelsen
som ligger bredvid residenset.

Åren 2002-2004 renoverades
residenset. Mycket är bevarat från
1790-talet. Men moderna saker har
köpts in som passar ihop med det
gamla. Till exempel nya mattor.

Faluns residens - matsalen

Foto: Thomas Fahlander

Matsalen.

Faluns residens - moraklocka

Foto: Tomas Fahlander

Moraklocka i residenset.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen