
Operan
Välkommen till Operan i Stockholm
Kungen ville ha en opera
I slutet av 1700-talet ville kungen,
Gustav den tredje, bygga en Opera
i Stockholm. Den stod i hundra år.
Under den tiden blev Gustav den tredje
skjuten på en operabal.
Operan brann flera gånger.
Till slut rev man Operan och byggde en ny.
Den nya Operan blev klar 1898.
Det är den opera vi har idag.
Marmorsten och guld
Operan har tolv våningar och tusen rum.
Axel Anderberg ritade den.
Han ville att Operan skulle likna andra
stora operahus i Europa.
Axel Anderberg ville också att Operan
skulle byggas bredvid slottet.
Operan skulle vara mycket vacker på insidan.
Inne på Operan ser du marmorsten och guld.
Golvet i hallen har marmorsten i fem färger.
Väggar av guld
I Operan ligger guldfoajén.
Här är väggarna täckta av guld. I guldfoajén väntar man före föreställningen och i pausen.
På Operan finns också Den kungliga salongen.
Där får bara kungafamiljen sitta.
Spara huset till framtiden
Under åren har man byggt om Operan.
Fler och fler arbetar på operan.
Deras arbetsmiljö måste vara bra.
Sedan 1993 måste man vara försiktig
om man vill bygga om och ändra.
Då bestämde man att man ska spara
det gamla fina huset till framtiden.
Idag sköter Statens fastighetsverk Operan.
600 människor arbetar på Operan.
Nästan 200 tusen människor går dit varje år.

Foto: Mats Bäcker
Operan ligger vid Kungsträdgården i Stockholm

Foto: Åke E:son Lindman
Guldfoajén på Operan





