Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Nyköpingshus

Nyköpingshus var från början en
försvarsborg från 1200-talet.
Gustav Vasa och hans son hertig Karl
byggde till borgen och hertig Karl
gjorde också Nyköpingshus till ett slott.

Nyköpingshus brann två gånger.
På 1600- och 1700-talen tog man sten
och tegel därifrån för att bygga med.
Kungstornet blev sädesmagasin.
I andra hus fanns fängelse och bostäder
för fattiga och hemlösa.

För hundra år sedan började man gräva
fram gamla grunder och vallgravar.
Murar som rasat byggdes upp igen.
Över vallgraven lades en ny träbro.

Nu ligger Nyköpingshus mitt i staden.
Området används som park.
I Kungstornet finns en utställning
om staden Nyköpings historia.

På sommaren spelar man teater
på borggården.
Den handlar om Nyköpings gästabud.
Det var en fest på Nyköpingshus år 1317.
Kungen bjöd sina bröder, men kastade
dem i fängelsehålan där de svalt ihjäl.

Nyköpingshus, Kungstornet sett från norr

Foto: Lars-Erik Berglund, SFV

Nyköpingshus Gästabudssalen dukad till fest.

Foto: Lars-Erik Berglund, SFV

Gästabudssalen.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen