Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Manillaskolan

Manillaskolan är Sveriges första skola för döva och hörselskadade barn. Skolan flyttade till Djurgården 1812. Det första skolhuset var ett ombyggt sommarnöje som hette Manilla efter Filippinernas huvudstad.

Skolhuset som finns i dag invigdes år 1869. Arkitekturen liknar många skolor och sjukhus från den tiden. Det finns också ett fint gammalt gymnastikhus och ett slöjdhus. Ett hus för undervisning i drama invigdes 1998.

Förr lärde sig eleverna olika hantverk som de skulle kunna ha som yrke. Många kom långt i från och bodde på skolan. I dag är Manillaskolan en vanlig skola, men undervisningen är på både svenska och teckenspråk.

Det pågår alltid arbete med att göra skolan bättre och husen byggs om. Den gamla kyrksalen och järntrappan måste vara kvar.

Manillaskolans exteriör

Foto: Max Plunger

Manillaskolan - trappa i gjutjärn

Foto: Max Plunger

Trappa i gjutjärn.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen