
Lövstabruk
I Lövstabruk har man tillverkat järn.
Järnbruket anlades på 1630-talet
av en rik man som hette Louis De Geer.
Han kom från Amsterdam i Holland
och byggde flera järnbruk i Sverige.
Det var svårt att framställa järn
och Louis De Geer anställde experter.
De kom från Vallonien i Belgien
och kallades därför valloner.
Järnet tillverkades av järnmalm
som bröts ur berget i Dannemora.
I Lövstabruk smälte man järnmalmen,
i stora ugnar som kallas masugnar.
Sedan togs det till hammar-smedjorna.
Där fanns det stora hammare
som bankade ut järnet till långa stänger.
Järnet var nu klart att säljas.
Man slutade tillverka järn i Lövsta 1926. Masugnar och hammar-smedjor är borta
men nästan alla andra hus är kvar.
Du kan promenera på brukets gator
och i herrgårdens park med växthus.
På bruket finns flera små museer
och en rolig plats för barn och vuxna
- Barnens bruk i Nedre kvarnen.

Foto: Per Nelander, SFV





