Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Linnés Hammarby
Linnés sommarhus
Hammarby ligger en liten bit utanför Uppsala.
Carl von Linné köpte Hammarby för 250 år sedan, år 1758.
På gården finns ett bostadshus och två mindre hus på sidorna.
I ett av dem hade Linné både bageri och bryggeri.
Vackra tapeter
Det mest speciella med Hammarby är de vackra papperstapeterna.
De flesta rum har blommiga tapeter i flera färger.
Några tapeter är Linnés egna tapeter.
De är Sveriges äldsta tapeter i flera färger.
Linné byggde ett museum på gården i ett hus med ett enda rum.
Där hade han sina samlingar av torkade blommor.
Statens fastighetsverk äger Hammarby och Uppsala universitet har hand om Hammarby.
Alla kan besöka Hammarby på somrarna.

Foto: Lars-Erik Berglund, SFV
Hammarby var Carl von Linnés sommarhus.





