
Kvarteret Krubban
Ett kvarter på Östermalm
Kvarteret ligger på Östermalm och består av hus från olika tider.
För länge sedan låg här en stor och mycket vacker trädgård.
På 1700-talet byggdes en stor gård. Tre av gårdens hus finns kvar.
1804 byggde staten här nya hus för ett regemente som kallades Konungens livgarde till häst.
Byggnaderna ritades av arkitekten Fredrik Blom.
Man byggde också ridhus och två stall, och använde gårdshusen.
Kasernen i mitten blev lång och fick nästan platt tak.
Så byggdes sedan många regementen i Sverige.
De gamla husen byggdes om
Regementet fanns här fram till 1929.
Sedan bestämde man att husen skulle användas av Historiska museet och Riksantikvarieämbetet, som tar hand om landets fornminnen och historiska byggnader.
De gamla husen byggdes om till kontor, arkiv och verkstäder.
Husen får inte rivas
För Historiska museets utställningar byggdes ett nytt hus, som är flera långa huslängor med gårdar emellan.
Alla gamla hus och Historiska museet är byggnadsminnen.
Det betyder att de inte får rivas eller ändras utvändigt.
Nu ska en del av Riksantikvarieämbetet flyttas till Gotland.
Då blir flera byggnader lediga.
Det är staten som äger byggnaderna.

Foto: Åke E:son Lindman
Kvarteret Krubban ligger på Östermalm i Stockholm.

Foto: Åke E:son Lindman
Ett gammalt bostadshus i kvarteret.





