
Koppartälten i Haga
Koppartälten i Haga byggdes på
uppdrag av kung Gustav III. Den
franske arkitekten och konstnären
Louis Jean Desprez ritade dem.
Byggnaderna kläddes med koppar och
målades så att de skulle se ut som tält
på ett soldatläger.
Så snart Gustav III hade godkänt
förslaget till det mellersta tältet i maj
1787 började bygget. De tre tälten var
klara 1790.
De användes till en början som bostäder
och stallar åt den beridna högvakten.
I slutet av 1800-talet försvann
militären från Haga. Koppartälten
fortsatte att användas som bostäder åt
park- och trädgårdsanställda och som
stallar för kungens djur.
Under första världskrigets nödår stals
under en mörk natt kopparplåten på
de tre tälten, så högt upp som
tjuvarna nådde. De östra och västra
tälten har kvar sin originalplåt ovanför
denna nivå.
Det mellersta tältet totalförstördes vid
en brand 1953, men tältfronten
byggdes upp igen 1962-1964. I slutet
av 1970-talet byggdes även längorna
bakom upp. Den tidigare öppna
stallgården blev ett tältrum med tak,
Silvertältet. Tanken var att skapa ett
"vardagsrum" för parkbesökarna.
Silvertältet belönades med 1978 års
Kasper Salinpris, ett fint arkitekturpris.
Haga parkmuseum invigdes 1983 i det
mellersta tältet. I det östra tältet finns
nu en restaurang och i det västra
bostäder. År 2004 fick Silvertältet sin
stora glasvägg ut mot parken.
Koppartälten omfattas av den kungliga
dispositionsrätten. De är statliga
byggnadsminnen och förvaltas av
Statens fastighetsverk.

Foto: Åke E:son Lindman

Foto: S-O Hjorth, Teknisk Målerikonsult
Koppartälten målas om.





