Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Jordbruk

Från Uppland till Skåne

Statens Fastighetsverk, SFV, tar hand om ungefär trettio stora jordbruk i Sverige.
Jordbruken ligger från Uppland i norr till Skåne i söder.

Jordbruken är stora med herrgårdar, torp, arbetarbostäder och ladugårdar bland annat.
Det finns skogar, åkrar, beten och fiskevatten till jordbruken.

Människor på gårdarna

Stora jordbruk har alltid behövt människor som arbetar på dem.
Ägaren av jordbruket gav en familj ett torp och en liten bit egen åker.
Sedan skulle torparfamiljen arbeta åt jordbruket en viss tid varje år, vilket kallades dagsverke.
Många stora jordbruk hade mellan 10 och 20 torp.
En del av torpen finns kvar men används nuförtiden som sommarställen.

SFV måste sköta de stora jordbruk som vi har ansvar för, annars blir de förstörda.
Därför ska åkrarna användas, djur ska beta och människor ska bo i husen.

Svartsjö kungsgård - Ekbygårds gårdsbyggnader

Foto: Fredrik Ellgren

Modernt sätt att sköta ett gammalt jordbruk på Svartsjö kungsgård på Färingsö i Mälaren.

Vidsträckt landskap på Biskops Arnö

Foto: Karin Gadde Jennische, SFV

På Biskops Arnö utanför Enköping finns många vandringsvägar.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen