Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

House of Sweden

Sveriges ambassad

I USA:s huvudstad Washington finns ett nybyggt svenskt hus, House of Sweden.
I huset arbetar den svenska ambassaden.
Flera svenska företag har också kontor här och man kan ha konferenser i House of Sweden.
Här kan man både arbeta och bo för det finns också 19 lägenheter i huset.

Statens fastighetsverk äger och sköter huset som är ritat av de svenska arkitekterna Tomas Hansen och Gert Wingårdh.

Huset är ljust och öppet

House of Sweden ligger nära en vacker park och nära Potomacfloden.
Huset är byggt av glas, ljust trä och sten.
Det är ljust inuti eftersom det har många stora glasrutor.
När det är mörkt ute ser det ut som huset svävar i luften.

Om man besöker en svensk ambassad i ett annat land ska det kännas som om man kommer till Sverige.
Därför försöker SFV alltid skapa en känsla av Sverige i våra svenska hus i utlandet.

House of Sweden. Entréfasaden i kvällsljus

Foto: Åke E:son Lindman

House of Sweden ligger i USA:s huvudstad, Washington.

Interiör från lägenhet i House of Sweden

Foto: Åke E:son Lindman

Man kan både bo och arbeta i huset.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen