Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Harpsund

Harpsund ligger i Mellösa i Söderman-
land. 13 mil sydväst om Stockholm.
Harpsund är hedersbostad för Sveri-
ges statsminister. Harpsund är känt
sedan medeltiden. Men gården har
både flyttats och byggts om.

Det stora huset, huvudbyggnaden,
är från 1914. Gården Harpsund med
allmark och alla saker fick den svens-
ka staten 1953. Det var ett arv från
Carl AugustWicander. Han ville att
Harpsund skulle vara statsministerns
sommarställe. En plats att koppla av
på.

Sedan dess har Harpsund betytt myck-
et för svensk politik. Här har många
kända politiker träffats under åren.
Olof Palme, Tage Erlander, den sovje-
tiske presidenten Nikita Chrusjtjov och
Willy Brandt är några exempel. Många
av dem har rott i den berömda
Harpsundsekan.

Familjen Wicander köpte gården 1902.
Då behövde den repareras. Huvudhuset
fick rivas 1913. Arkitekten Otar
Hökerberg ritade det nya huset. Det
har två våningar. Det byggdes på
samma plats och i samma stil som
det gamla. Inomhus finns fina möbler
och konst.

30 olika hus hör till Harpsund. Här
drivs fortfarande jordbruk och skogs-
bruk. Större delen av Harpsund är ett
statligt byggnadsminne. Det betyder
att husen ska tas om hand så att de
finns kvar i framtiden.

Statens fastighetsverk sköter om de
viktigaste husen, trädgården och
parken.

Grindarna till Harpsund

Foto: Toivo Steen

Grindarna till Harpsund.

Harpsund sett på avstånd

Foto: Anna Karlsson, SFV

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen