Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Härdarna i Jilkismuotke
Norr om Arjeplog i Norrbottens län
ligger Stor-Mattaure och Gallijaure.
Det är två stora sjöar.
På marken mellan sjöarna
finns det över hundra härdar.
I härden eldade man med ved.
Den har en gång funnits i en kåta.
Kåtan var samernas bostad.
Härdarna är ungefär 1,5 meter långa
och knappt 1 meter breda.
De är byggda av stenar
som är ungefär två decimeter stora.
Några av härdarna har undersökts
och en av dem var från 800-talet.
Det var vid den tiden
som människan började tämja renar.
De tama renarna kunde mjölkas.
De kunde också bära och dra saker.
Tamrenar lockade fram vilda renar
som dödades och blev till mat.
Människorna följde renarna
då de sökte upp nya betesmarker.
När de kom fram stannade de ett tag,
reste kåtor och byggde härdar.





