Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Hamneskär och Pater Noster
Hamneskär är en liten ö.
Den ligger på Västkusten,
en bit utanför Marstrand.
Hamneskär är en kronoholme.
Det betyder att den ägs av staten.
Förr kallades staten "kronan".
På Hamneskär står en hög fyr
som kallas Pater Noster.
Den började användas 1868.
Fyren lyser med ett vitt sken.
Det hjälpte sjöfarare att hitta rätt
så att de inte seglade på grund.
Fyren sköttes dygnet runt.
Arbetet utfördes av tre man
som bodde på ön med sina familjer.
År 1977 slutade fyren användas
och man hade tänkt riva den.
Många människor var emot det,
därför finns Pater Noster kvar dag.
För att kunna laga och måla fyren
har den varit på fastlandet några år.
År 2007 kom fyren tillbaka
och står nu på Hamneskär igen.

Foto: Anna Choulier-Renström, SFV
Pater Noster på Hamneskär.

Foto: Bert Leandersson
Utsikt från Pater Noster.





