Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Haga Tingshus
Haga Tingshus byggdes 1905-1907 för
Södra Roslags Domsaga. Den första rätte-
gången hölls den 14 januari 1907. Huset
ritades av arkitekterna Fritz Ullrich och
Eduard Hallqvist. På utsidan är det mesta
sig likt men inuti har många ombyggnader
gjorts. 2000 byggde Statens fastighets-
verk om huset så att det passar för mo-
dernt kontorsarbete.
Fram till 1981 användes huset för tingsrät-
ten. Sedan dess har det hyrts ut till olika
tillfälliga hyresgäster. Det har också an-
vänts vid flera film- och tevesinspelningar.
Haga tingshus är ett väl bevarat tingshus
från 1900-talets början. Det är unikt. Uti-
från ser det ut som en pampig villa. Stilen
är en blandning av nybarock och jugend.
Huset ligger i den vackra Hagaparken.
Runt huset finns ett trästaket med stora
grindstolpar av sten.
När huset byggdes var det viktigt att visa
betydelsen av officiella hus. Haga tings-
hus är litet men ändå imponerande. De
skulpterade lejonen på fasaden är symbo-
ler för makt.
Under åren har många ombyggnader
gjorts inomhus. Men planlösningen är
kvar. År 2000 gjordes en modern tillbygg-
nad. Samtidigt reparerades vissa delar till
det skick de var i från början. Det gäller till
exempel tingshussalen som fått samma
färger som den hade när den var nybyggd.
Haga tingshus är statligt byggnadsminne
och förvaltas av Statens fastighetsverk.

Foto: Åke E:son

Foto: SFV





