Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Granuddens skvaltkvarn

Vid Granudden finns en skvaltkvarn.
Platsen ligger vid vägen till Kvikkjokk,
väster om Jokkmokk i Norrbotten.

I skvaltkvarnen malde man mjöl.
Skvalta betyder "det stänker vatten".
Stänket kom från kvarnens vattenhjul.
Vattenhjulet var kvarnens motor
och den sattes igång av vattenkraft.
Vattnet forsade fram i en ränna av trä
och när vattnet träffade vattenhjulet
började kvarnstenarna att mala.
Säden hälldes mellan kvarnstenarna
och kom ut genom sidan som mjöl.

Granuddens skvaltkvarn är gammal.
Den byggdes omkring 1850
och användes fram till 1940-talet.
Skvaltkvarnen har nyligen renoverats
och ibland mal man också mjöl iden.

Kvarnen byggdes av nybyggare.
De levde mest av jakt och fiske
och odlade bara lite grand.
Nybyggarna bodde vid sjön Skalka
där också skvaltkvarnen ligger.
De tog båt när de skulle till kvarnen
för det fanns inga landsvägar.
Vägen som idag går förbi kvarnen
byggdes i slutet av 1950-talet.
Välkommen hit - dörren är öppen!

Granuddens skvaltkvarn vid sjön Skalka utanför Jokkmokk (bilden är beskuren)

Foto: Jan Gustafsson, Jokkmokkbild

Granuddens skvaltkvarn - kvarnhjulet

Foto: Jan Gustafsson, Jokkmokkbild

Kvarnhjulet.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen