Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Gävle cellfängelse
På mitten av 1800-talet byggde vi
många nya fängelser i Sverige.
De kallades cellfängelser eftersom
varje fånge hade en egen cell.
Tidigare hade alla fångar varit
inlåsta tillsammans i stora rum.
Fängelset i Gävle blev klart år 1847
och var ett av Sveriges första cellfängelser.
Byggnaden fick samma form som
bokstaven T.
Det var ett stort fängelse med 66 celler.
Det blev ännu större år 1885
och fick då 29 celler till.
Cellerna ligger längs med ytterväggarna
så alla fångar fick dagsljus
genom små fönster.
Cellerna hade en pall och ett skåp
som satt fast i väggen.
Där fanns också ett pottskåp
och en hängmatta eller säng att sova i.
Runt hela fängelset fanns en hög mur
som var svår att klättra över.
Gävle cellfängelse stängdes år 1986.
Det var mycket gammalt och förstört
men nu är huset lagat och fint.
Idag finns Sveriges Fängelsemuseum
i det gamla fängelset.
Här finns också ett kulturhus.
Statens fastighetsverk sköter huset.

Foto: Åke E:son Lindman

Foto: Per Nelander, SFV
Gavel på fängelset





