Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Gamla riksarkivet
Välkommen till Gamla riksarkivet
Här sparades gamla skrifter
Gamla riksarkivet på Riddarholmen i Stockholm
byggdes av arkitekten Axel Fredrik Nyström 1887-90.
Här sparades landets äldsta skrifter.
De äldsta var från medeltiden.
Centralvärme
Gamla riksarkivet ser ut som om
det är fyra våningar högt.
Men det är åtta våningar och en hög vind.
Huset är 30 meter högt.
När det byggdes
var det Stockholms högsta byggnad.
Om man inte räknar med kyrkorna.
Gamla riksarkivet hade centralvärme.
Det var mycket modernt och före sin tid 1890.
Än idag fungerar värmesystemet.
Hissar för böcker
När man skulle få tag i varandra
i det stora huset
använde man sig av handdrivna bokhissar,
talrör och ringledning.
Det var den tidens e-post och telefon.
Skydd mot bränder
För att göra huset brandsäkert byggde
man med järn, betong och cement.
I Gamla riksarkivet skulle ju alla
gamla värdefulla böcker
och andra skrifter sparas.
Därför var det extra viktigt med brandskyddet.
Men huset var rena brandfällan.
Järnstommen skulle snabbt ha hettats upp
och vikt sig om det hade börjat brinna.
Fönstren är så stora
att man kunde arbeta i dagsljus.
Än i dag finns det inte el i alla lokaler
i Gamla riksarkivet.
Rutschbana av stål
Under andra världskriget skulle man
flytta de finaste skrifterna
till Mälsåkers slott vid Mälaren.
Det var för att skydda skrifterna
om Stockholm skulle bli anfallet.
För att snabbt få ut dem
byggdes en rutschbana av stål i trapphuset.
Idag är arkivet tomt
Man insåg tidigt att huset var för litet.
Men det dröjde innan man började bygga
ett nytt riksarkiv i Marieberg.
Under den tiden fick Gamla riksarkivet stå kvar
precis som det var.
Huset är sig likt, både utanpå och inuti.
I dag står Gamla riksarkivet tomt.
Man planerar att bygga om huset,
men så att det fortfarande är sig likt.
Om huset ska hyras ut är inte bestämt.

Foto: Tobias Sjödin
Gamla riksarkivet på Riddarholmen i Stockholm.

Foto: Åke E:son Lindman
Gamla Riksarkivets trapphus.

Foto: Göran H Fredriksson
Trapphuset i Gamla riksarkivet.





