Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Esseltehuset
Ett hus med kontor och industri
Esseltehuset invigdes 1931.
Det ritades av den kände arkitekten Ivar Tengbom.
Han har också ritat till exempel Stockholms konserthus och Högalidskyrkan.
Företaget Esselte beställde huset.
De ville att det skulle innehålla både kontor och industri.
Det skulle vara modernt med bra miljö att jobba i.
Dagsljus inomhus var ett krav.
Det skulle också vara lätt att flytta väggar och ändra om inomhus.
Bullret från det stora tryckeriet fick inte störa dem som jobbade i andra delar av huset.
Tengbom ritade ett hus med 12 plan.
Det består av två delar.
Kontorshuset ligger mot Vasagatan.
Industrihuset, där tryckerierna låg, ligger mot Klara västra kyrkogata.
Ett av de första funkishusen
Esseltehuset är ett av de första funkishusen i Sverige.
Funkis, eller funktionalism, var en stil som kom under 1920-talet.
Man ville bort från mörka hus.
Det skulle vara luftigt, ljust, enkelt och praktiskt.
Mitt i huset fanns stora varuhissar.
Det fanns två olika trappor för personalen.
En för män och en för kvinnor.
Huset är nästan 50 000 kvadratmeter stort.
Det kostade 9 800 000 kronor att bygga.
Huset byggdes om
1972 köpte Försäkringskassan huset.
Det byggdes om.
Det var den största ombyggnad som gjorts i Sverige på den tiden.
Som mest arbetade 300 man med bygget.
Det kostade cirka 50 miljoner kronor.
Nästan allt gjordes om.
Bara trapphusen och hissarna inomhus såg ut som de gjorde innan.
Under 1980-talet byttes fönstren ut och reklamskyltarna på huset togs bort.
Statens fastighetsverk äger och tar hand om huset sen 2005.
Försäkringskassan är hyresgäst i större delen av huset.
Butikerna har olika hyresgäster.

Foto: Nikolaj Tolstoy, WSP Environmental
Esseltehuset på Vasagatan i Stockholm.

En gammal bild på Esseltehuset.

Foto: Nina Broberg
Trappa inuti huset.





