
Drottningholms slottsteater
Drottningholms slottsteater är unik
Drottningholms slottsteater är från 1700-talet. Den används fortfarande och det är ovanligt. Teatern är ett statligt byggnadsminne.
Den är också ett av skälen till
att Drottningholms slott finns med
på världsarvslistan.
Ett världsarv är någonting som
på ett alldeles unikt sätt berättar
om jordens och människans historia.
Ett världsarv ska skyddas och vårdas för alltid.
1700-talstapeter
Arkitekten som ritade teatern
hette Carl Fredrik Adelcrantz.
Scen, kulisser och scenmaskineriet
är alla från 1700-talet.
Teatersalongen har Adrien Masreliez dekorerat.
Han har också dekorerat på Stockholms slott.
Flera papperstapeter är från 1700-talet.
Här finns Sveriges största samling
av papperstapeter från den tiden.
Bevara det gamla
Eftersom allt är så gammalt och ömtåligt måste man vara försiktig
när man sköter om det.
Därför samarbetar olika personer
som är duktiga på att ta hand om
gamla värdefulla hus.
En grupp personer som kan olika saker
om gamla byggnader har tillsammans bestämt
vad och hur man ska göra med teatern.
Det mesta får vara som det är.
Tanken är ju att bevara det gamla.
Men ibland har saker blivit slitna
och då får man försöka rädda dem.
Teatern får inte förfalla
Ofta börjar man med att göra rent ytan
på till exempel en dörr.
Ibland räcker det med att damma.
Annars måste man ta till andra metoder
utan att skada färgen.
Man skyddar också känsliga delar
som papperstapeter från att slitas mera.
Målet med att göra i ordning teatern är
att bromsa åldrandet.
Och hindra teatern från att förfalla.
Det arbetet har gjort att teatern
nu har blivit ännu finare.
Den ser mindre sliten och dammig ut,
fast det gamla finns kvar.

Foto: Marie Edman-Franzén
Hall i Drottningholms slottsteater.

Foto: Marie Edman-Franzén
Drottningholms slottsteater, fasaden.





