Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Dramatens byggnad

Dramaten är en teater i Stockholm.
Många kända skådespelare
har spelat teater på Dramatens scen.

Dramaten byggdes 1902-1908
och kostade väldigt mycket pengar.
Huset ritades av en arkitekt
som hette Fredrik Lilljekvist.
Han tittade på teatrar i andra länder
och bestämde sig sedan
för hur Dramaten skulle se ut.

Dramaten skulle kännas svensk,
därför valdes material från Sverige.
Väggen på husets framsida
byggdes av sten från Närke.
Lampor, bord och stolar
tillverkades också i Sverige.

Dramaten har många konstverk.
De gjordes av svenska konstnärer
som var mycket kända och duktiga.
Carl Larsson målade en stor tavla
som man kan se i taket inne i huset.
Dramaten är som ett konstmuseum.

En skulptör som hette Carl Milles
har gjort figurer i pelare av sten.
Figurerna är barn som dansar.
De kan man se vid Dramatens ingång.
Där står också två statyer av brons
som kallas Dramatiken och Poesin.

Dramaten har en vacker salong
där man tittar på föreställningen.
Salongen är i blått, vitt och guld.
Den gjordes som en gammal teater,
som den såg ut på 1700-talet.
Då var Gustav III kung i Sverige
och han älskade teater.

Dramaten - fasaden mot Nybroplan

Foto: Åke E:son Lindman

Dramatens fasad mot Nybroplan i Stockholm.

Förgylld staty vid Dramatens entré

Foto: Martin Ljungqvist, SFV

Förgylld skulptur vid entrén.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen