Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Centralpalatset
Centralpalatset är Sveriges
första moderna kontorshus.
Arkitekten Ernst Stenhammar
ritade huset i slutet av 1800-talet.
Idag finns Miljödepartementet här.
Arkitekten var inspirerad av USA.
Därför syns husets konstruktion
av pelare och betongväggar.
Huset var mycket modernt.
Det fick elektriskt ljus och hissar.
Stilen är jugend.
Huset har byggts om flera gånger.
Från början fanns ett valv genom
huset, men det byggdes igen.
Från en ombyggnad på 1920-talet
finns inredningar i mörkt trä och glas.
1930 fick huset två takvåningar
ritade av arkitekten Sven Markelius
i den nya funkisstilen.
De nya våningarna smälter väl ihop
med det gamla huset.
Centralpalatset är byggnadsminne.
Blandningen av stilar från olika tider
ska bevaras.

Foto: Bertil Strandell

Foto: Bertil Strandell
Detalj från fasaden.





