Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Borgholms slott

Borgholms slott ligger på Öland.
Före slottet fanns här en borg.
Den hade ett 20 meter högt stentorn
som stod innanför en stenmur.
Borgen nämns första gången 1281
i ett brev som Magnus Ladulås skrev.
Han var kung i Sverige 1275-1290.

Från borgen kunde kungens män
bevaka och försvara Sveriges gränser.
Sverige och Danmark var ofta i krig.
Borgen förstördes många gånger
byggdes upp, blev större och starkare.

På 1570-talet var Johan III kung
och han byggde om borgen till ett slott.
Näste kung byggde ut det ännu mer.
På 1700-talet slutade slottet användas.
1806 brann det och alla tak försvann.

Idag besöker många Borgholms slott.
Där finns mycket spännande att se,
på sommaren är det också konserter.
Bredvid ligger slottet Solliden.
Det ägs av vår kung Carl XVI Gustaf
och är kungafamiljens sommarbostad.

Borgholms slott - torn och mur

Foto: Anders Karlberg

Torn och mur.

Borgholms slott

Foto: Per Rohlén

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen