Gå direkt till innehållet på sidan
Statens fastighetsverk

Lättläst

Denna webbplats använder kakor (cookies)

Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Birger jarls torn

Gustav Vasa byggde tornet

Birger jarls torn ligger på Riddarholmen i Stockholm.
Det byggdes av kung Gustav Vasa på 1520-talet.
Tornet murades av tegel från kyrkor, som kungen lät riva.
Det byggdes i två våningar.
Överst var ett öppet plan, som man kunde skjuta från.
I slutet av 1500-talet fick tornet ett toppigt tak.

Väggar av glas

På 1700-talet byggde man på en våning till.
Tornet fick ett nytt tak.
Man har byggt om tornet invändigt flera gånger.
År 2006 byggde man om det igen.
Rummen har väggar av glas så man ska se att det är ett runt torn.
Tornet är modernt inuti, men de gamla murarna finns kvar.

Justitiekanslern jobbar här

Justitiekanslern med personal har kontor i tornet.
De är statens jurister och ska kontrollera att myndigheter gör rätt.

Birger Jarls torn på Riddarholmen

Foto: Torun Hammar, SFV

Birger jarls torn ligger på Riddarholmen i Stockholm.

Tillgänglighetscertifierad. Länk till Funka Nu:s webbplats med mer information om certifieringen, öppnas i nytt fönster. © Statens fastighetsverk | Postadress: Box 2263, 103 16 Stockholm | Besöksadress huvudkontor: Järntorget 84, Stockholm
Tfn: 08 696 70 00 (vxl) | E-post: sfv@sfv.se | Om webbplatsen