Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Samiska barktäkter
Sädvajaure är en sjö i Norrbottens län.
Vid en vik som heter Bállasluoktta
finns det tallar som har hål i barken.
Hålen uppstod när samerna tog bark
som de använde till att göra fodral.
Bark togs också för att ätas.
Den yttre barken åt man inte,
det var den inre barken som var god.
Samerna levde av och med naturen.
De hade renar, jagade, fiskade
och samlade in nyttiga växter.
Barken innehåller nyttiga ämnen:
vitaminer, mineraler och kolhydrater.
Den togs från tallarna i slutet av juni.
Man skar ut fyrkantiga bitar
som torkades över heta stenar.
Barken åts i soppor och buljong.
Barken på tallarna vid Bállasluoktta
togs loss på 1700- och 1800-talen.
Det finns mycket äldre barktäkter.
I en myr i Arjeplogs kommun
har man hittat en täktad tall
som levde för hela 3000 år sedan!

Foto: Per Linder, SFV
Närbild på samisk barktäkt

Foto: Per Linder





