Denna webbplats använder kakor (cookies)
Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) innebär att du som besöker en webbplats kan behöva samtycka till att webbplatsen använder så kallade kakor. På sfv.se används kakor för att webbplatsen ska vara så informativ och användbar som möjligt. Du kan tacka nej till kakor. Det medför försämrad funktionalitet på vissa sidor, exempelvis i kartfunktioner och streamad film.

Armémuseum
Museum på Artillerigården
Platsen för Armémuseum kallas Artillerigården.
På 1600-talet byggdes här ett stort hus som förråd för arméns vapen.
Vapenförråd kallades Tyghus.
I andra hus fanns bostäder, kontor, bibliotek, verkstäder och smedja.
Alla hus var byggda i trä.
Hus från 1700-talet
På 1700-talet ersattes de gamla husen med nya i sten.
De står fortfarande kvar.
På 1880-talet byggdes Tyghuset om och fick en extra våning.
Där blev det skola för militärer.
I nedre våningen fanns ett museum om krig och vapen - Artillerimuseum.
När militärskolan flyttade därifrån 1929 blev det museum i hela huset.
Det bytte namn till Armémuseum 1932.
Museet byggdes om
Senaste ombyggnaden av husen på Artillerigården gjordes på 1990-talet.
Museet blev helt nytt.
I flyglarna, husen på sidorna, finns kontor, bibliotek och verkstäder.

Foto: Åke E:son Lindman
Armémuseum ligger på Artillerigården i Stockholm.





